Auta spalinowe palą się częściej niż elektryczne z kilku powodów, które wynikają z różnic w konstrukcji, sposobie działania i rodzaju używanych paliw. Oto kluczowe przyczyny:
1. Rodzaj paliwa
- Benzyna i olej napędowy: Paliwa w pojazdach spalinowych są łatwopalne. Wystarczy iskra, wysoka temperatura lub wyciek paliwa, aby doszło do zapłonu.
- Baterie w autach elektrycznych: Choć mogą ulec samozapłonowi, jest to rzadkość. Proces zapłonu baterii (tzw. „thermal runaway”) wymaga specyficznych warunków, takich jak uszkodzenie mechaniczne lub poważne przegrzanie.
2. Ilość układów mechanicznych
- Silniki spalinowe mają wiele ruchomych części, które mogą generować tarcie i wysoką temperaturę. Dodatkowo układy paliwowe, układy wydechowe i turbosprężarki podnoszą ryzyko pożaru.
- Silniki elektryczne mają znacznie mniej ruchomych części, co zmniejsza ryzyko mechanicznych uszkodzeń prowadzących do zapłonu.
3. Ryzyko wycieków
- W autach spalinowych występują wycieki paliwa, oleju silnikowego, płynów hydraulicznych lub chłodniczych, które mogą być łatwopalne.
- Auta elektryczne nie posiadają takich płynów (poza chłodziwem dla baterii, które rzadko jest łatwopalne).
4. Wysoka temperatura układu wydechowego
- Układ wydechowy w samochodach spalinowych może osiągać temperatury nawet 500–800°C, co stwarza ryzyko zapłonu materiałów znajdujących się w pobliżu.
- Samochody elektryczne nie posiadają układów wydechowych, eliminując to źródło ryzyka.
5. Statystyczna liczba pojazdów
- Auta spalinowe wciąż dominują na drogach, co naturalnie prowadzi do większej liczby zdarzeń, w tym pożarów.
6. Wiek pojazdów
- Większość aut spalinowych jest starsza niż elektryczne, co oznacza, że są bardziej narażone na zużycie, korozję i inne awarie.
7. Zewnętrzne źródła zapłonu
- Często źródłem pożaru w autach spalinowych jest iskra z instalacji elektrycznej, która w połączeniu z łatwopalnymi płynami stwarza wysokie ryzyko.
- W samochodach elektrycznych ryzyko zapłonu od wewnętrznych instalacji elektrycznych jest niższe, ponieważ układy są bardziej szczelne i kontrolowane.
8. Procedury bezpieczeństwa
- Producenci pojazdów elektrycznych inwestują w zaawansowane systemy zarządzania bateriami (BMS), które monitorują temperaturę, napięcie i obciążenie, minimalizując ryzyko przegrzania lub zwarcia.
Podsumowanie
Chociaż pożary samochodów elektrycznych mogą być bardziej wymagające w gaszeniu ze względu na specyfikę baterii, są one statystycznie rzadsze w porównaniu do pożarów pojazdów spalinowych. Wynika to z różnic w konstrukcji, rodzaju używanych materiałów oraz stopnia kontroli nad potencjalnymi źródłami zapłonu.